vraag & antwoord
Wat zijn de grootste valkuilen voor managers en hoe vermijd ik ze?
Als manager loop je voortdurend het risico in bepaalde patronen te vervallen die je effectiviteit ondermijnen. Deze valkuilen kunnen subtiel zijn en zich geleidelijk ontwikkelen, waardoor ze vaak pas worden opgemerkt wanneer ze al problemen veroorzaken. Door deze valkuilen te herkennen en te begrijpen, kun je ze echter bewust vermijden en je leiderschapskwaliteiten versterken.
Patrick Lencioni
De 5 valkuilen voor managers
Patrick Lencioni identificeert in De 5 valkuilen voor managers vijf fundamentele valkuilen: status, populariteit, zekerheid, harmonie en onkwetsbaarheid. Deze valkuilen belemmeren managers om effectief leiding te geven en de juiste beslissingen te nemen, zelfs met de beste intenties.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
De valkuil van het ego
Een van de meest voorkomende valkuilen voor managers is een te groot ego. Dit manifesteert zich in verschillende vormen, van het niet kunnen toegeven van fouten tot het onderschatten van teamleden.
Peter van Uhm
Sander Koenen
Notities van een generaal
Voormalig generaal Peter van Uhm stelt in Notities van een generaal: "De grootste valkuil voor elke organisatie is het ego van de baas." Een manager die denkt dat alles om hem draait, verzwakt juist het hele team en uiteindelijk de organisatie.
Boek bekijken
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Discipline en lef - Hoe leiderschapsteams meer impact krijgen
Jeanette Harmsen
Dit wordt onderstreept in het artikel "Discipline en lef", waarin Peter van Uhm wordt geciteerd: "De grootste valkuil van de baas is zijn ego. Hij handelt alsof de hele organisatie om hem draait maar beseft niet dat hij met zijn gedrag juist het hele team en het bedrijf verzwakt."
De expert die manager wordt
Veel professionals worden manager vanwege hun vakinhoudelijke expertise, maar ondervinden vervolgens dat leidinggeven andere vaardigheden vereist dan inhoudelijk expert zijn.
Gerrit Sarens
Leiderschap: de ongemakkelijke waarheid
In Leiderschap: de ongemakkelijke waarheid wijst Gerrit Sarens op de valkuil van 'de expert die manager wordt'. Inhoudelijke experts die doorgroeien naar een managementpositie blijven vaak te veel hangen in hun technische rol, in plaats van zich te richten op leiderschapstaken.
Boek bekijken
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Leiderschap: de ongemakkelijke waarheid
In Leiderschap: de ongemakkelijke waarheid leer je herkennen welke vijf valkuilen leidinggevenden bedreigen: de waan van de dag, olifanten in de kamer, de expert die manager wordt, een te groot ego, en slecht voorbeeldgedrag aan de top.
De valkuil van te hard werken
Managers hebben vaak de neiging om zelf te hard te werken en te veel verantwoordelijkheid op zich te nemen, waardoor ze onvoldoende delegeren en hun team niet optimaal inzetten.
Marcel van Wiggen
Slimmer leidinggeven
Marcel van Wiggen beschrijft in Slimmer leidinggeven veelvoorkomende valkuilen zoals te hard werken, te veel focus op verbeteren, en te veel verantwoordelijkheid nemen. Deze patronen leiden tot uitputting bij de manager en onderbenutting van teamleden.
Boek bekijken
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Slimmer leidinggeven
In Slimmer leidinggeven leer je de typische valkuilen voor leidinggevenden herkennen, zoals te hard werken, te veel focus op verbeteren en te veel verantwoordelijkheid nemen.
De valkuil van het denken voor anderen
Een subtiele maar veel voorkomende valkuil is dat managers voor hun medewerkers denken en beslissingen nemen zonder hen te betrekken.
Pieter van der Haak: ‘Eigenaarschap kun je niet afdwingen’
Pieter van der Haak
Pieter van der Haak wijst in een interview op deze valkuil: "Een grote valkuil is dat veel managers voor hun medewerkers denken en het idee hebben dat je eigenaarschap af kunt dwingen door iemand verantwoordelijk te maken. Maar eigenaarschap is meer dan je verantwoordelijk voelen. Het is ook verantwoordelijkheid némen."
Pieter van der Haak
Wie zorgt dat het goed komt? - Hoe je eigenaarschap kunt vergroten in jouw team
In Wie zorgt dat het goed komt? laat Pieter van der Haak zien hoe managers eigenaarschap kunnen stimuleren door medewerkers te helpen ontdekken wat ze willen bereiken en hen te laten ervaren dat ze iets wezenlijks bijdragen aan de organisatie.
Boek bekijken
Dit product is uitverkocht
De valkuil van te snel handelen
Nieuwe managers willen vaak snel hun stempel drukken en springen in de actiemodus zonder eerst de situatie goed te observeren en te begrijpen.
Lennart van der Kraan: ‘Leidinggevende worden kan heel intimiderend zijn’
Lennart van der Kraan
Lennart van der Kraan benoemt dit als het 'actie-imperatief': "Mensen willen vaak zo snel mogelijk bewijzen dat ze geschikt zijn, en springen daarom gelijk in de actie-modus, ook al weten ze nog niet precies wat er moet gebeuren. Vaak zie je dan dat ze hele beslissingen nemen met halve kennis, enkel omdat ze de druk voelen om zich te laten gelden."
SPOTLIGHT: Patrick Lencioni
Patrick Lencioni is een toonaangevende stem op het gebied van leiderschap en teamdynamiek. In zijn boek 'De 5 valkuilen voor managers' identificeert hij de kernproblemen die effectief management in de weg staan. Zijn inzichten zijn waardevol omdat ze diep ingaan op de psychologische aspecten van leiderschap en praktische handvatten bieden om deze valkuilen te overwinnen.
Meer over Patrick Lencioni
Input versus output management
Een fundamentele valkuil voor managers is de neiging om te sturen op input (hoe iets gedaan moet worden) in plaats van op output (wat er bereikt moet worden).
Filip Vandendriessche
Jef Clement
Leidinggeven zonder bevelen
Filip Vandendriessche en Jef Clement leggen in Leidinggeven zonder bevelen uit dat de grootste valkuil voor managers is dat ze te veel sturen op input in plaats van op output, wat leidt tot micromanagement en verminderde autonomie van medewerkers.
Boek bekijken
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Leidinggeven zonder bevelen - ‘Heel praktisch’
Henny Portman
In een recensie over 'Leidinggeven zonder bevelen' wordt uitgelegd: "Het eerste hoofdstuk richt zich op een veelvoorkomende valkuil voor managers: sturen ze op input of op output? Veel managers geven leiding vanuit controle of vanuit vertrouwen, maar beide benaderingen leiden vaak tot frustratie. De sleutel ligt in het vinden van de juiste balans."
De valkuil van het pleasegedrag
Sommige managers hebben moeite met het stellen van grenzen en willen graag aardig gevonden worden door hun team, wat ten koste kan gaan van noodzakelijke beslissingen.
Ann Baeke
Sensitieve intelligentie
Sensitieve intelligentie van Ann Baeke beschrijft twee belangrijke emotionele valkuilen voor sensitieve leiders: pleasegedrag en emotionele arbeid. Managers met pleasegedrag vermijden confrontatie en vinden het moeilijk om grenzen te stellen.
Boek bekijken
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
De valkuil van controle vasthouden
Veel managers hebben moeite met het loslaten van controle en het geven van autonomie aan hun teamleden, vooral in uitdagende situaties.
Matthijs Steeneveld: ‘Laat je medewerkers floreren, dat is belangrijker dan ooit’
Matthijs Steeneveld
Matthijs Steeneveld benoemt in een interview deze valkuil: "Managers hebben vaak last van de angst voor controleverlies. Zeker als de zaken niet goed gaan, als de cijfers tegenvallen, is het relatief makkelijk om als manager met de vuist op tafel te slaan. Om te controleren en te sturen: zó doen we het hier. Dat is zeker een valkuil."
Matthijs Steeneveld
Autonomie Verbondenheid Competentie Purpose
In Autonomie Verbondenheid Competentie Purpose laat Matthijs Steeneveld zien hoe managers hun teams kunnen laten floreren door autonomie te geven en te focussen op psychologische basisbehoeften, in plaats van te vervallen in overmatige controle.
Boek bekijken
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Hoe valkuilen te herkennen en te vermijden
Het herkennen van valkuilen is de eerste stap om ze te vermijden. Maar hoe weet je dat je in een valkuil bent gestapt?
Nadia van der Vlies: ‘Geef medewerker verantwoordelijkheid, dan word je niet moe’
Nadia van der Vlies
Nadia van der Vlies geeft een praktische indicator: "Als je moe van iemand wordt of van een gesprek, dan weet je dat je in een valkuil bent gestapt. Van mature leidinggeven word je namelijk nooit moe. Je kent het vast wel, dat je zuchtend uit een gesprek komt. Vraag je dan af: ben ik in de mama-rol geschoten, was ik steeds aan het werk, of was ik juist aan het mollen, door niet te zeggen wat ik vind?"
Nadia van der Vlies
No-nonsense leidinggeven
In No-nonsense leidinggeven beschrijft Nadia van der Vlies drie typische valkuilen: de mama-rol (overnemen), de macho-rol (dicteren) en de mol-rol (vermijden). Ze biedt praktische handvatten om deze patronen te herkennen en te doorbreken.
Boek bekijken
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Artikelen over managementvalkuilen
Lees meer over specifieke valkuilen en hoe je ze kunt vermijden in deze artikelen:
Martin van Staveren - Risicomanagement in vier valkuilen
Martin van Staveren
Martin van Staveren beschrijft in 'Risicomanagement in vier valkuilen' de klassieke valkuilen in risicomanagement die nog steeds actueel zijn. Hij stelt dat zelfs professionals met de beste bedoelingen er steeds weer in vallen.
Kristof Van Rossem: ‘Door gericht bevragen zet je de ander op eigen benen’
Kristof Van Rossem
In 'Door gericht bevragen zet je de ander op eigen benen' wordt uitgelegd hoe managers vaak in de valkuil stappen om problemen van medewerkers over te nemen: "Medewerkers zijn vaak net kleuters: als zij een probleem ervaren, willen ze dat een ander dat oplost. In die valkuil moet je als manager inderdaad niet stappen, ook al voelt dat soms veiliger."
Handboek Hofnar - ‘Serieuze aanrader met een komische noot’
Peter Vermeulen
Het artikel 'Handboek Hofnar' wijst op de valkuil van managers die zich omringen met jaknikkers: "Een valkuil voor leidinggevenden is om voornamelijk jaknikkers om zich heen verzamelen. En je loopt daar makkelijk in, want promotie, salarisverhoging of beoordeling van de medewerkers zijn vaak afhankelijk van die leidinggevenden."
Conclusie: Bewustwording als sleutel
De grootste valkuilen voor managers zijn vaak gerelateerd aan menselijke neigingen: het ego, de behoefte aan controle, de wens om aardig gevonden te worden, of de neiging om in de expertrol te blijven hangen. Effectieve managers zijn zich bewust van deze valkuilen en ontwikkelen strategieën om ze te vermijden.
Het vermijden van deze valkuilen begint met zelfreflectie en bewustwording van je eigen gedragspatronen. Door feedback te vragen, open te staan voor verschillende perspectieven, en je eigen reacties te monitoren, kun je vroege signalen herkennen wanneer je in een valkuil dreigt te stappen.
Uiteindelijk draait succesvol management niet om het vermijden van alle fouten, maar om het voortdurend leren en ontwikkelen van je leiderschapsstijl. Door de valkuilen te kennen en bewust te werken aan alternatieve benaderingen, kun je groeien als leider en je team effectiever aansturen.
De bestsellers
-
€ 25,99
-
€ 25,99
-
€ 28,75
-
€ 24,99
-
€ 38,75