
Lees verder
Andy Mosmans is ondernemer, adviseur en opleider op het vlak van branding, marketing en communicatie. Hij publiceert regelmatig in (internationale) vakbladen. Hij schreef verschillende boeken. Zijn missie is ‘to energise enterprise with a vengeance’.
Meer over Andy MosmansWat maakt een onderneming succesvol? Sommige ondernemingen lijken meer dan andere in staat om op een authentieke manier hun eigen toekomst te creëren. Deze 'industry shapers' spelen het klaar om continu te veranderen, zonder zichzelf daarbij te verliezen. Andy Mosmans ondernam voor 'Ondernemingssucces' een zoektocht naar de onderliggende pijlers van ondernemingssucces. Hij interviewde 37 bestuurders en commissarissen van 's lands meest bewonderde ondernemingen . In het boek worden deze ondernemingen ook wel 'legendaries' genoemd.
Mosmans onderscheidt in dit boek drie soorten ondernemingen:
1. Legendaries that make things happen;
2. Laggards that watch things happen
3. Losers that wonder what happened.
Legendaries onderscheiden zich op verschillende manieren van de overige ondernemingen: ze beschikken over een bovengemiddeld gevoel van identiteit. Ze kenmerken zich daarnaast door hun sterk ontwikkelde vermogen tot innovatie. In de continue dans tussen identiteit en innovatie is leiderschap de derde essentiële factor. In 'Ondernemingssucces is dan ook zowel theoretisch als praktisch uitgebreid aandacht voor de onderwerpen identiteit, innovatie en leiderschap.