OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
11.773 resultaten
recensie
Organisatiekunde
28 april 2025
Rudy Kor
4-6 minuten leestijd
Hoe herstel je het vertrouwen en de samenwerking in organisaties waar leiding en medewerkers langs elkaar heen werken? In ‘Veranderkundige methoden bij verwaarloosde organisaties’ biedt Joost Kampen praktische handvatten voor structurele verbetering. In zijn recensie licht Rudy Kor toe wat dit boek zo waardevol maakt.
recensie
IT-management / ICT
28 april 2025
Christel Deckers
1-2 minuten leestijd
Het aanbod aan AI-tools voor werk en communicatie groeit razendsnel. In het boek ‘AI-tools die werken’ zet TEAM VDM de meest actuele en bruikbare productiviteitsverhogende tools overzichtelijk op een rij. In haar recensie bespreekt Christel Deckers wat dit praktische overzicht biedt en waar voor haar nog kansen liggen.
recensie
Psychologie
25 april 2025
Peter Streefkerk
2-3 minuten leestijd
Alles wat je altijd al wilde weten over bullshit, maar niet durfde of kon vragen omdat je niet precies wist wat het woord betekende. Na het lezen van ‘Bye bye bullshit’ van Richard Engelfriet kun je je daar in ieder geval niet meer achter verschuilen. Voortaan moet je met de billen bloot als je over een bepaald bullshit-onderwerp in gesprek gaat. Tenminste, als je het aandurft.
recensie
Communicatie en media
24 april 2025
Bert Thiel
4-5 minuten leestijd
In een tijdperk van tegenstrijdige meningen en verwarrend nieuws zoeken velen houvast. In ‘Wat is nou waar?’ bieden Rick Peels en Jeroen de Ridder zeven regels om kritisch te denken en helderheid te vinden. In zijn recensie deelt Bert Thiel hoe dit boek hem aan het denken zette.
recensie
Personeelsmanagement
23 april 2025
Martin van Staveren
3-4 minuten leestijd
Wat doet stress met leiderschap – en hoe herken je op tijd je eigen grens? In ‘Balanceren op de grens’ verkent Cecile de Roos dit snijvlak van persoonlijke ervaringen en theorieën over stress, leiderschap en mentale gezondheid. In zijn recensie reflecteert Martin van Staveren op de kracht én de complexiteit van dit rijkgevulde boek.
recensie
Communicatie en media
22 april 2025
Henk Jan Kamsteeg
3-5 minuten leestijd
Verhalen maken verschil. Maar waar moet een goed verhaal aan voldoen? Jeanne Bakker en Ria van Dinteren leggen het in hun boek helder uit: ‘Maak van verhalen je superkracht’.
recensie
IT-management / ICT
22 april 2025
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
In een tijd waarin AI steeds nadrukkelijker haar intrede doet in het marketingvak, biedt Patrick Petersen een praktische gids vol voorbeeldprompts en creatieve toepassingen. Zijn boek ‘Effectieve AI-prompts’ laat zien hoe AI meer kan zijn dan een hulpmiddel – een echte sparringpartner. In zijn recensie vertelt Peter de Roode erover.
recensie
Verandermanagement
17 april 2025
Naomi Rustenberg
2-3 minuten leestijd
In de wereld van organisaties lijkt verandering onvermijdelijk. Diverse managementboeken waarschuwen dat verandering nodig is, ook als het weerstand oproept. Maar er zijn tegengeluiden. Bijvoorbeeld het boek ‘Verandermanie’ van Ashley Goodall: die constante verandergekte in organisaties moet stoppen.
recensie
Verandermanagement
16 april 2025
Niels van Gorp
2-3 minuten leestijd
TwynstraGudde bundelde tientallen werkvormen en interventies in een kleurrijk en overzichtelijk naslagwerk voor begeleiders van organisatieverandering. Van klassiekers tot eigen ontwikkelde methodes: ‘Het Groot Interventieboek’ biedt inspiratie en structuur. In deze recensie deelt Niels van Gorp zijn bevindingen.
recensie
Leiderschap
16 april 2025
Hans de Witte-van Mierlé
4-5 minuten leestijd
‘De kunst van niet kiezen’ is het derde boek van Danny Mullenders. Ook dit boek schreef hij met hulp van Tjomme Reeringh. Mullenders onderzoekt de psychologische achtergronden van een aantal persoonskenmerken, met als doel leidinggevenden in hun werk naar een hoger plan te tillen.
recensie
Mens en maatschappij
15 april 2025
Liesbeth Tettero
3-4 minuten leestijd
Waarom roept een vrouw met macht zoveel woede op? In haar recensie van ‘Het geval Hekse Falsema’ onderzoekt Liesbeth Tettero hoe Daan Heerma van Voss die vraag fileert aan de hand van Femke Halsema – en hoe zijn essay een confronterende spiegel biedt van diepgeworteld seksisme in onze samenleving.
recensie
Mens en maatschappij
14 april 2025
Danny Mullenders
4-6 minuten leestijd
Wat betekent het om trouw te blijven aan je overtuigingen, zelfs als dat je vrijheid of leven kost? In zijn recensie van ‘Patriot’ - de autobiografie van Alexei Navalny - laat Danny Mullenders zien hoe Alexei Navalny standhield onder druk, en hoe zijn verhaal raakt aan filosofie, leiderschap en de kracht van persoonlijke integriteit.
recensie
Leiderschap
10 april 2025
Nan van Grootel
2-3 minuten leestijd
Vertrouwen laat zich niet afdwingen, modelleren of plannen. In ‘De biografie van vertrouwen’ beschrijft Oscar David hoe vertrouwen ontstaat in de relationele onderstroom van organisaties – juist daar waar controle ontbreekt. In zijn recensie legt Nan van Grootel uit waarom dit boek raakt aan de essentie van echte verandering.
recensie
Algemeen management
9 april 2025
Hans de Witte-van Mierlé
4-5 minuten leestijd
Edgar Karssing is hoogleraar filosofie en beroepsethiek, en zijn favoriete denker is Adam Smith. Om diens ideeën aan de man te brengen schreef hij ‘Het feilbare geweten’. In principe is elke manager de doelgroep van dit boek. Of elke ondernemer. In die zin is dit een managementboek pur sang, maar toch voelt het niet zo. Dat komt door het onderwerp: ethiek.
recensie
Mens en maatschappij
9 april 2025
Walther Ploos van Amstel
2-3 minuten leestijd
De manier waarop we producten maken raakt aan alles in ons dagelijks leven – van voedsel tot kleding, van auto’s tot medische hulpmiddelen. In ‘Your Life Is Manufactured’ onderzoekt professor Tim Minshall de rol van productie in verleden, heden en toekomst, en pleit hij voor een fundamentele koerswijziging. In zijn recensie licht Walther Ploos van Amstel toe waarom dit boek juist nu zo relevant is.
recensie
Coaching en trainen
8 april 2025
Liesbeth Tettero
2-3 minuten leestijd
Waar leg je de nadruk als iemand met een coachvraag bij je komt? Bij het probleem waar iemand mee te kampen heeft? Of op veerkracht, gericht op de toekomst? Psycholoog Ellen Dreezens schreef een inzichtrijk boek voor coaches die zich willen richten op veerkracht: ‘Hoe we tegen een stootje kunnen’.
recensie
8 april 2025
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Het vak filosofie heeft zich ontwikkeld van een puur academische naar een praktisch bruikbare discipline. Er is inmiddels een breed scala aan technieken voor filosofische – lees praktische – gespreksvoering, met als doel zelfonderzoek te doen en anderen aan het denken te zetten. Na eerder werk over praktische filosofie heeft Jos Kessels nu zijn magnum opus gepubliceerd: ‘In vorm komen’.
recensie
Communicatie en media
7 april 2025
Henk Jan Kamsteeg
3-4 minuten leestijd
‘Zo werkt non-verbale communicatie’ is een boek om hoofdpijn van te krijgen. Omdat je als lezer niet stil kunt blijven zitten en alle non-verbale signalen die Daniëlle Regnerij beschrijft wel moet nadoen. Een leerzaam én vermakelijk boek dus. Vooral ook voor de omstanders…
recensie
Algemeen management
7 april 2025
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Veel mensen passen Getting Things Done (GTD) toe. Die mensen werken vaak ook in teams en vragen zich af hoe GTD toegepast kan worden op teamwerk. David Allen (de bedenker van GTD) en Edward Lamont delen hun ervaringen en adviezen in ‘Team – Getting things done met anderen’. Daarin beschrijven ze principes voor het organiseren van (team)werk die voor zowel het individu als team nuttig zijn.
recensie
Psychologie
4 april 2025
Peter de Roode
3-5 minuten leestijd
Veel gedragspatronen zijn terug te voeren op scenario’s uit onze jeugd, stelt Mil Rosseau in ‘Herbeslissen’. Verandering vraagt dan ook geen breuk met het verleden, maar een bewuste aanvulling erop. In zijn recensie legt Peter de Roode uit hoe Rosseau die gedachte vormgeeft in een praktisch en diepgaand model.