

mr. A.J.M. (Ed) van Meer is eigenaar van en advocaat bij Van Meer Juridische Zaken & Advocatuur (www.
Meer over Ed van MeerHet nieuwe ambtenarenrecht
De wet normalisering rechtspositie ambtenaren
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789013134025Samenvatting
Bent u betrokken bij de publieke sector? Voor 800.000 ambtenaren wijzigt de rechtspositie. Hoe luiden de nieuwe regels en hoe verhouden ze zich tot de oude? Maar ook tot het reguliere arbeidsrecht? Waar zijn nog lacunes en verbeterpunten? Een must have voor wie snel inzicht wil in de nieuwe regels.
Bent u HR-professional of manager binnen de publieke sector, vakbondsonderhandelaar, advocaat, adviseur, wetgevingsjurist, politicus of ambtenaar? Met deze uitgave kunt u uw inzicht in de nieuwe wet aanscherpen en direct in uw praktijk aan de slag.
Het nieuwe ambtenarenrecht maakt u duidelijk dat de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) het ambtenarenrecht niet afschaft, maar juist het nieuwe ambtenarenrecht introduceert. Toegankelijk beschrijft auteur Ed van Meer de arbeidsrechtelijke veranderingen. De leerstukken van het verdwijnende publiekrechtelijke ambtenarenrecht en het privaatrechtelijke nieuwe ambtenarenrecht plaatst hij handig naast elkaar.
Ook leest u dat de wetgever in deze wet een aantal steken heeft laten vallen die met aanpassingswetgeving moeten worden gerepareerd. De auteur is met name kritisch op de uitzondering voor drie overheidssectoren, waardoor binnen de publieke sector toch nog twee verschillende arbeidsrechtelijke regimes blijven bestaan. Hij komt met onderbouwde verbetersuggesties.
In deze uitgave treft u de hoofdlijnen aan voor overheidswerkgevers en -werknemers van de juridische procedures bij UWV en rechters, do’s and don’ts van het cao-overleg en een beschouwing over gevolgen voor ambtelijke ontslagregelingen. De auteur ziet de wet als basis voor normalisering van een te veel gejuridiseerde publieke sector.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Ed van Meer
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Voorwoord / XIII
Afkortingenlijst / XV
HOOFDSTUK 1
Het ‘nieuwe ambtenarenrecht’ / 1
1.1 De Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) / 1
1.2 Afschaffen ambtenarenrecht? / 1
1.3 Karakteristieken van het nieuwe ambtenarenrecht / 3
1.4 De Wet normalisering rechtspositie ambtenaren en de Wet werk en zekerheid / 4
1.5 De van de normalisering uitgezonderde sectoren en de onderwijssector / 5
1.6 Aard en opbouw van dit boek / 6
HOOFDSTUK 2
De geboorte van het nieuwe ambtenarenrecht / 9
2.1 Korte historie ontwikkeling ambtelijke rechtspositie / 9
2.2 Het normaliseringsproces / 11
2.3 Belangrijkste motieven achter de Wnra / 12
2.3.1 Essentiële argumenten achter de Wnra / 13
2.3.2 Behoud ambtelijke status / 14
2.3.3 Essentie van het nieuwe ambtenarenrecht / 15
2.4 De geboorte van het nieuwe ambtenarenrecht: een toevallige gelukkige samenloop / 15
2.5 Overige karakteristieken van het nieuwe ambtenarenrecht / 20
HOOFDSTUK 3
De nieuwe ambtenaar en zijn overheidswerkgever / 23
3.1 Algemeen / 23
3.2 De nieuwe ambtenaar juridisch gepositioneerd / 23
3.3 Overheidswerkgevers / 26
3.3.1 Rechtspersonen in plaats van bestuursorganen / 27
3.3.2 De limitatieve opsomming van artikel 2 AW201. / 28
3.3.3 De staat, provincies, gemeenten en waterschappen / 30
3.3.4 Openbare lichamen uit artikel 134 Grondwet / 30
3.3.5 Europese groeperingen / 32
3.3.6 Zelfstandige bestuursorganen (zbo’s) / 32
3.3.6.1 Technische analyse: verhouding begrippen bestuursorgaan en overheidswerkgever / 33
3.3.6.2 Krachtens publiekrecht ingestelde zbo’s met eigen rechtspersoonlijkheid / 41
3.3.6.3 Krachtens publiekrecht ingestelde zbo’s zonder eigen rechtspersoonlijkheid / 43
3.3.6.4 Privaatrechtelijke zbo’s / 44
3.3.6.5 Decentrale zbo’s / 46
3.3.6.6 Krachtens publiekrecht ingestelde decentrale zbo’s / 46
3.3.6.7 Krachtens privaatrecht ingestelde decentrale zbo’s / 47
3.4 Afsluitende beschouwing begrip overheidswerkgever / 48
3.5 Aanpassingswetgeving overheidswerkgever / 49
3.5.1 Focus op doorzettingsmacht / 49
3.5.2 Toekennen van rechtspersoonlijkheid / 51
3.5.3 Introductie getalscriterium / 54
3.5.4 Versterken criterium ambtenaren naar spraakgebruik / 55
3.6 Vertegenwoordigingsbevoegdheid / 55
3.7 Politieke ambtsdragers, bestuurders en andere uitzonderingen / 56
HOOFDSTUK 4
Het cao-overleg binnen de publieke sector / 59
4.1 Contracts- en contracteervrijheid / 59
4.2 Het afwijkende kabinetsstandpunt / 62
4.3 De betekenis van het cao-stelsel voor de publieke sector / 65
4.3.1 Het arbeidsvoorwaardenoverleg ten tijde van het publiekrechtelijke ambtenarenrecht / 66
4.3.1.1 De Raad voor het Overheidspersoneelsbeleid / 66
4.3.1.2 Het sectorenmodel / 67
4.3.1.3 Het lokale domein / 68
4.3.1.4 Rechtskracht arbeidsvoorwaardenakkoord en positie vakbonden / 69
4.3.2 De overgang naar de Wet op de cao / 70
4.3.2.1 Directe werking van een cao / 71
4.3.2.2 Partijen in het cao-overleg / 71
4.3.2.3 Vervallen van het publiekrechtelijke overeenstemmingsvereiste / 72
4.3.2.4 Sociaal Plan / 73
4.3.2.5 De inwerkingtreding en looptijd van de cao / 73
4.3.2.6 Binding aan de cao / 74
4.3.2.7 De rechtskracht van een cao / 77
4.3.2.8 De algemeen verbindend verklaarde cao / 77
4.3.2.9 Juridische toetsingsnorm van cao’s / 79
4.3.2.10 Vermenging rollen wetgever – werkgever / 80
4.4 Van algemeen verbindende voorschriften naar cao’s / 81
4.4.1 Omzetting van avv’s naar cao’s ingevolge de Wnra / 81
4.4.2 Aanpassingswetgeving cao-overleg vóór Wnra? / 85
4.4.3 Fictieve cao’s / 85
HOOFDSTUK 5
Het oude versus het nieuwe ambtenarenrecht / 89
5.1 Algemeen / 89
5.1.1 Van aanstelling naar arbeidsovereenkomst / 90
5.1.2 Van stilzwijgende aanstelling naar rechtsvermoedens / 92
5.1.3 Van proeftijdaanstelling naar ijzeren proeftijd / 93
5.1.4 Wettelijke verhoging bij te late loonbetaling / 94
5.1.5 Overgang van overheidsonderneming / 95
5.1.6 Naar meer eenduidige flex-bepalingen / 97
5.1.7 Van tussentijds ontslag naar tussentijds opzegverbod, tenzij / 99
5.1.8 Van rechtswege eindigen en de Ragetlie-regel / 100
5.1.9 Aanzegtermijn einde arbeidsovereenkomst bepaalde tijd / 102
5.1.10 Vrije herroeping instemming met ontslagovereenkomst en opzegging / 102
5.1.11 Van een repressieve naar een preventieve ontslagtoets / 104
5.1.12 Naar een ander stelsel van opzegtermijnen / 107
5.1.13 Van strafontslag naar ontslag op staande voet / 109
5.1.14 Naar een transitievergoeding? / 110
5.2 Afwijkingsmogelijkheden bij cao inzake reorganisaties / 115
5.3 Van AW naar AW201. / 117
5.3.1 Van ambtelijke status … naar ambtelijke status / 117
5.3.2 Overgangsrecht / 121
5.4 Rechtsbescherming in het nieuwe ambtenarenrecht / 122
5.4.1 Gedwongen ontslag op initiatief van de werkgever / 123
5.4.2 Voor de werknemer openstaande rechtsvorderingen tegen gedwongen ontslag / 124
5.4.3 Hoger beroep en beroep in cassatie / 126
5.5 Individuele rechtsbescherming tegen politieke willekeur na de normalisering / 127
5.5.1 Modernisering individuele rechtsbescherming tegen politieke willekeur? / 132
HOOFDSTUK 6
Van Awb naar Rv / 137
6.1 Algemeen / 137
6.2 Verdwijnen van ‘het besluit’ / 138
6.3 Dagvaarding en verzoekschrift / 139
6.4 Dagvaardings- en verzoekschriftenprocedure / 141
6.4.1 Dagvaardingsprocedure / 142
6.4.2 Verzoekschriftenprocedure / 144
6.4.3 Kort geding / 146
6.4.4 Het UWV-verzoekschrift / 147
6.5 Bewijs / 148
6.6 Toepasselijkheid algemene beginselen van behoorlijk bestuur / 153
6.7 Arbeidsrechtelijke termijnen / 157
6.7.1 Verjarings- en vervaltermijnen / 157
6.7.2 Verjaringstermijnen / 158
6.7.3 Vervaltermijnen / 159
6.7.4 Overige termijnen / 159
6.8 Proceskosten / 160
HOOFDSTUK 7
Het nieuwe ambtenarentuchtrecht / 163
7.1 Algemeen / 163
7.2 Kenschets van het publiekrechtelijke ambtenarentuchtrecht / 164
7.3 Kenschets van het privaatrechtelijke arbeidstuchtrecht / 166
7.4 Het ambtenarentuchtrecht en de Wnra / 168
7.5 Het nieuwe ambtenarentuchtecht / 170
7.5.1 Algemeen / 170
7.5.2 Van voorwaardelijk strafontslag naar voorwaardelijk ontslag op staande voet? / 171
7.5.3 De koers van de initiatiefnemers en wetgever / 173
7.5.4 Reparatie met aanpassingswetgeving ? / 175
HOOFDSTUK 8
De uitgezonderde sectoren en de onderwijskwestie / 177
8.1 Algemeen / 177
8.2 De uitgezonderde sectoren / 178
8.2.1 Algemeen / 178
8.2.2 Rechterlijke macht / 180
8.2.3 Defensie en politie / 181
8.2.4 De stemming / 185
8.3 Juridische argumentatie uitgezonderde sectoren / 186
8.3.1 Rechterlijke macht / 186
8.3.2 Defensie / 189
8.3.3 Politie / 189
8.3.4 Conclusies / 190
8.4 De onderwijskwestie / 191
8.4.1 De ontslagroutes in onderwijszaken / 194
8.4.2 Afschaffen ambtelijke status openbaar onderwijspersoneel / 195
Trefwoordenregister / 197
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan