De economische manier van denken
Paperback Nederlands 9789046905852Samenvatting
Mensen begrijpen een economische theorie pas goed, als zij kunnen uitleggen hoe deze heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van onze economische samenleving. Dat is de kernboodschap van het boek De economische manier van denken. Niet de inhoud van de afzonderlijke economische theorieën staat centraal, maar hun gezamenlijke betekenis voor de economische ontwikkeling van Nederland.
Het boek gaat uit van de stelling dat economische ontwikkelingen vooral het gevolg zijn van schaarste en de voortdurende afweging die mensen maken tussen kosten en baten. De vele voorbeelden uit de geschiedenis verklaren economische ontwikkelingen. Op deze manier slaagt de auteur er in de economische gedachtegang helder uit te leggen terwijl hij tegelijkertijd inzicht geeft in de manier waarop economische wetmatigheden geleid hebben tot de huidige Nederlandse samenleving.
Bij dit boek hoort een website voor studenten met daarop een begrippenlijst, een begrippentrainer en vragen ter recapitulatie per hoofdstuk. Voor docenten is er docentenmateriaal bestaande uit meerkeuzevragen.
Deze vierde herziene uitgave is uitgebreid met een hoofdstuk over de economische ontwikkelingen in de 21ste eeuw. Hierin besteedt de auteur aandacht aan onderwerpen als de financiële crisis, de eurocrisis, de veranderingen op de woningmarkt en duurzaamheid. Ook zijn voorbeelden geactualiseerd en grafieken bijgewerkt.
Dit boek richt zich op studenten van diverse opleidingen zoals wo-rechten, geschiedenis, sociologie, bestuurlijke opleidingen, het kunstonderwijs, lerarenopleiding economie en economische hbo-opleidingen zoals HRM.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan