
Lees verder
In het kennistijdperk draait alles om leren. Leren, niet de kennis zelf, is van groot belang voor het succes van organisaties. Voor de meeste problemen waarmee organisaties worden geconfronteerd bestaan geen bekende, pasklare antwoorden. Ieder probleem is een nieuw op zichzelf staand nieuw probleem, zeker omdat problemen zich doorgaans voordoen in een context van voortdurende verandering. Zelfs als we beschikken over antwoorden die eerder hebben gewerkt, is nog niet duidelijk dat ze ook in onze nieuwe situatie werken. Leren in organisaties is daarom gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
- Er zijn vele juiste antwoorden en vele manieren om hetzelfde doel te bereiken.
- Leren vindt plaats in de praktijk, op het werk en is het resultaat van welbewuste inspanning.
- Mensen die worstelen met een probleem waardoor ze beïnvloed worden, zijn in staat voor de oplossing ervan bruikbare kennis te ontwikkelen
Nancy Dixon geeft modellen en praktijkvoorbeelden aan de hand waarvan managers lerende organisaties kunnen bouwen.