OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Algemeen management
Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
Pagina 146 van 3.296 resultaten
recensie
Algemeen management
25 november 2008
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Het plezier van een boek zit voor een recensent in de verrassing. Veel boeken brengen wat ze voorspellen. Fijn, maar met The Five Dysfunctions of a Team (Manga Edition) verrast succesauteur Patrick Lencioni en manga-tekenaar Kensuke Okabayashi menig lezer van leiderschapsboeken. De Vijf Frustraties van Teamwerk is al een succesvol boek en kan door deze moderne versie een breder en nieuw publiek aanboren.
achtergrond
Algemeen management
25 november 2008
Ben Kuiken
9-13 minuten leestijd
Je bent creatief, of je bent het niet. Althans, dat is wat veel mensen denken. Toch worden er boeken volgeschreven over Creativiteit en innovatie en honderden congressen per jaar georganiseerd over het onderwerp. Zoals het World Creativity Forum in Antwerpen. Boekcover reisde af naar het Zuiden en wilde het nu wel eens weten: creativiteit, is dat te leren?
recensie
Algemeen management
20 november 2008
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Iedereen verbaast zich altijd weer over de getallen. Van de pakweg 350.000 bedrijven in Nederland, is 55 procent een familiebedrijf. Ook wat bedragen in euro’s betreft bepalen familiebedrijven voor vijftig procent het economisch leven in Nederland. Toch gaat de aandacht vaak uit naar een klein clubje beursgenoteerde Nederlandse ondernemingen. Het boek Ondernemen zit in je bloed van Cees Pronk maakt voor een deel dat tekort aan aandacht voor de familiezaak goed. De gebundelde reeks interviews uit het blad Management Scope zijn een soort eerbetoon aan het familiebedrijf.
achtergrond
Algemeen management
20 november 2008
Pierre de Winter
4-6 minuten leestijd
‘We liggen op schema’, roepen de regeringspartijen als het gaat om de transitie naar duurzame energie opwekking. Een rapport van twee instanties die de overheid adviseren, laat een heel ander beeld zien.
interview
Algemeen management
17 november 2008
Rob Hartgers
3-5 minuten leestijd
Vertrouwen is geen zachte factor, zegt Stephen M.R. Covey. Het is een keihard, meetbaar managementinstrument en een doorslaggevende factor voor het succes van organisaties en leiders. In zijn boek De snelheid van vertrouwen beschrijft Covey (zoon van Stephen ‘Seven Habits’ Covey) hoe je vertrouwen kunt wekken, geven en vasthouden. Boekcover sprak met hem.
recensie
Algemeen management
14 november 2008
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Dit boek is moeiteloos te plaatsen in het kader van het debat over de relatie tussen Managers en professionals. Toch proberen de auteurs van Geef ze de ruimte! vooral die polemiek te ontstijgen.
recensie
Algemeen management
11 november 2008
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Om misverstanden te voorkomen; de auteur Stephen M.R. Covey is niet de auteur van de bestseller 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap'. Zijn vader (Stephen R. Covey) schreef dat boek. Na het boek van zijn zoon gelezen te hebben, kan ik stellen dat de appel niet ver van boom is gevallen. Ik durf zelfs te stellen dat 'De snelheid van vertrouwen' beter is dan 'De zeven eigenschappen'. Natuurlijk zijn de eigenschappen voor effectief leiderschap (inmiddels acht) nog steeds van kracht. Maar 'De snelheid van vertrouwen' vat eigenlijk alles samen en brengt het terug naar de werkelijke essentie: vertrouwen.
interview
Algemeen management
11 november 2008
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Steeds maar weer komen er nieuwe kantoorwoorden. Opeens liggen ‘competentieprofiel’, ‘pijnpunten’ of ‘aftrap’ iedereen in de mond bestorven. Freelance journalist Carien Overdijk schreef er een boek over. In Waartoe is deze tent op aarde? geeft ze een overzicht van vooral Nederlandstalig kantoorjargon. Tot haar spijt ontbreekt ‘omvallen’. Voor haar boek kwam de steun aan banken van Wouter Bos te laat. Dit uiterst actuele synoniem voor ‘dreigend faillissement van een bank’ kon ze niet meer meenemen in haar boek. Jammer, vindt Overdijk. Voor haar is ‘omvallen’ een schoolvoorbeeld van kantoortaal die de harde werkelijkheid moet verzachten.
recensie
Algemeen management
7 november 2008
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Iedereen herkent het wel. Aapjes kijken is leuk. Lachen om de gedragingen van deze diersoort. 'Kijk zo doe jij ook altijd schat.' Of: 'die orang-oetan is net tante Jo.' Wie heeft er niet gekke bekken staan trekken voor de ruit tegenover een gorilla? En geeft u het maar toe: vaak herkennen we in het gedrag van een aap een familielid, vriend of collega. Patrick van Veen heeft van aapjes kijken zijn beroep gemaakt. En nog veel interessanter. Hij heeft deze kennis in de praktijk toegepast. Met 'Dierbare collega's' houdt hij menige lezer een spiegel voor.
achtergrond
Algemeen management
6 november 2008
Pierre de Winter
4-6 minuten leestijd
Volgens het Sectorakkoord Energie dat moet leiden tot twintig procent duurzame energie in 2020, gaat Nederland grootschalig inzetten op... steenkool.
nieuws
Algemeen management
6 november 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Succesauteurs Bob Sutton en Jeffrey Pfeffer hebben een nieuw boek waarin ze de vloer aanvagen met managementadvies: Management Advice: Which 90% Is Crap? Dat meldt althans managersonline.nl op zijn website. Enig gegoogle leert ons dat managersonline zelf tamelijk ‘full of crap’ is.
recensie
Algemeen management
4 november 2008
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Met zijn boek Managers en professionals probeert Hans de Bruijn een brug te slaan tussen de beide beroepsgroepen, die de laatste jaren in toenemende mate tegenover elkaar zijn komen te staan. De stelling van De Bruijn: managers en professionals kunnen behoorlijk wat last van elkaar hebben, maar ze kunnen niet zonder elkaar. Meer zelfkennis en opofferingsgezindheid zouden voor een beter begrip kunnen zorgen.
recensie
Algemeen management
31 oktober 2008
Annelies Bakelaar
3-4 minuten leestijd
Voor ik een boek opensla kijk ik altijd (beeldgericht als ik ben) naar de afbeelding op de voorkant. Dit boek gebruikt heel toepasselijk een foto van een honingraat met een kolonie bijen; samen werken aan resultaat namelijk aan honing. Bijen weten als geen ander wat samenwerking inhoudt. Het centrale thema in 'Wij weten meer dan ik' is dan ook: 'de massa weet en kan meer dan één'. Kortom: sociale netwerken werken!
recensie
Algemeen management
31 oktober 2008
Pierre de Winter
4-6 minuten leestijd
Het is alsof Jeroen Smit sinds 1990 – het jaar waarin ABN en Amro fuseren – een batterij cameraatjes en bandrecorders heeft laten meedraaien in de vergadervertrekken van de RvB en RvC van De Bank, terwijl hij bij de belangrijkste hoofdrolspelers een zendertje in de voering van hun krijtstreep heeft genaaid. Het resultaat, 'The Perfect Prey', leest als een trein.
nieuws
Algemeen management
31 oktober 2008
Hans van der Klis
4-5 minuten leestijd
Het verwondert Frank Heemskerk, staatssecretaris van Economische Zaken, dat de bankiers zo stil zijn nu de grote banken met belastinggeld zijn gered. ‘Er lijkt weinig zelfkritiek te bestaan onder bankiers’, zei hij tijdens de presentatie van het boek dat Jeroen Smit schreef over de teloorgang van ABN Amro, De prooi. ‘Het blijft ongelooflijk dat duurbetaalde bankiers met belastinggeld gered moeten worden. Ik snap dat de bakker op de hoek hier pissig op reageert.’
recensie
Algemeen management
30 oktober 2008
Pierre de Winter
4-6 minuten leestijd
Het is alsof Jeroen Smit sinds 1990 – het jaar waarin ABN en Amro fuseren – een batterij cameraatjes en bandrecorders heeft laten meedraaien in de vergadervertrekken van de RvB en RvC van De bank, terwijl hij bij de belangrijkste hoofdrolpelers een zendertje in de voering van hun krijtstreep heeft genaaid. Het resultaat, De prooi, leest als een trein.
achtergrond
Algemeen management
30 oktober 2008
Hans van der Klis
4-5 minuten leestijd
Nog een paar dagen en dan is duidelijk of de Amerikanen ook in de beslotenheid van de stemhokjes hun verlangen naar verandering uitspreken. Maar afgezien van de uitslag van de komende presidentsverkiezingen kan nu al vastgesteld worden dat Barack Obama een nieuwe standaard heeft gesteld voor het voeren van politieke campagnes. Zonder sociale netwerken kom je er niet meer.
recensie
Algemeen management
29 oktober 2008
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
'Outliers - The Story of Success' is het derde boek van Malcolm Gladwell. Ongetwijfeld net zo spraakmakend en succesvol als zijn eerdere Tipping Point en Blink. 'Outliers' is net als zijn eerdere boeken een plezier om te lezen. 'Outliers' zijn 'Uitblinkers', mensen die zo afwijken van de norm dat ze moeten opvallen. Aan bijzonder succesvolle mensen wordt vaak gevraagd waarom zij succesvol zijn (geworden). Het antwoord op die vraag vormt dan meteen de rode draad in menig biografie. Maar Gladwell betoogt dat die vraag onvoldoende antwoord geeft op de werkelijke achtergronden van dit succes. De vraag moet dan ook zijn: waar komt iemand vandaan? Wat zijn zijn sociale en ethnologische omstandigheden?
nieuws
Algemeen management
24 oktober 2008
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Vakbondstijger Lodewijk de Waal is deze week aangesteld als commissaris bij ING. Samen met Peter Elverding moet hij de belangen van de ‘stakeholders’ gaan behartigen. Het lijkt erop dat Financiën niet geheel tevreden is met de belangenbehartiging door de RvC zoals die in het verleden plaatsvond. Het duo is volgens Wouter Bos geselecteerd vanwege ‘hun opvattingen over ondernemingsbestuur’. De minister heeft hen bovendien bewapend met een vetorecht. Daarmee is het poldermodel weer helemaal terug. Maar dit model is nooit helemaal weggeweest, ook niet in de private sector, getuige een reportage in het tijdschrift Slow Management over Breman Installatiegroep.
recensie
Algemeen management
22 oktober 2008
Bertrand Weegenaar
5-6 minuten leestijd
In 1997 verscheen The Innovator’s Dilemma van de hand van Harvard Business School professor Clayton Christensen. In dit boek (in het Nederlands verschenen onder de titel Het innovatiedilemma) ontvouwt hij de theorie van de 'ontwrichtende innovatie', de zogenaamde 'Disruptive Innovation Technologies'. Niet minder dan een sluipwesp waar vele bedrijfstakken in de jaren ’80 en ’90 het slachtoffer van zijn geworden. Wat is er van de theorie geworden? En is Christensen’s theorie anno 2008 nog actueel?