In digitale versnelling start met een overzicht van 27 digitale technologieën die vervolgens per sector terugkomen in de rest van het boek: variërend van 3D-technologie, drones, robotisering tot wearable technologie. Jammer is dat niet direct een toelichting wordt gegeven op deze 27 onderwerpen, omdat niet elke lezer ze allemaal zal kennen. Pas aan het einde van het boek staan er zeer compacte beschrijvingen.
Veel voorbeelden
De auteurs kondigen op de flaptekst aan dat ze aan de hand van casestudy’s de stand van zaken in verschillende sectoren in kaart brengen. Met die tekst trekken ze een te grote broek aan voor hetgeen de lezer aan informatie krijgt per sector. Wat volgt, is een beschrijving van enkele technologieën die worden toegepast in de desbetreffende sector, aan de hand van een aantal voorbeelden. Van casestudy’s is echter geen sprake: dat vergt meer diepgang. Een casestudy is ‘een gedetailleerd onderzoek naar een specifiek onderwerp, zoals een persoon, groep, plaats, gebeurtenis, organisatie of fenomeen. Casestudies worden veelal gebruikt in sociaal, onderwijskundig, medisch, klinisch of business-gerelateerd onderzoek’. De auteurs hadden hun boek beter wat luchtiger kunnen introduceren om de verwachtingen van de lezer beter te managen.
Technologisering
Er komen negen verschillende sectoren aan bod. Per sector wordt eerst aandacht besteed aan een terugblik. Daarna volgen cijfers die de sector kenmerken. Zo lees ik dat in de schoonmaaksector 78.460 medewerkers werken en dat fitnesscentra in 2019 zo’n 2,6 miljoen klanten bedienden. Hierna volgen voorbeelden van toepassingen van technologieën. In de landbouw wordt bijvoorbeeld het sorteren van aardappels gedaan door middel van industriële camera’s die gekoppeld zijn aan kunstmatige intelligentie. ‘De optische sorteermachine analyseert de aardappels 360 graden en beoordeelt de kwaliteit.’ In de schoonmaakwereld worden big data gebruikt om te zien wanneer actie nodig is en om verspilling tegen te gaan. Zo wist ik niet dat er tegenwoordig sensoren in toiletten en zeepdispensers worden gebruikt. In het vervoer wordt stevig ingezet op kunstmatige intelligentie. Het logistieke proces van inslag, opslag en verdelen verloopt tegenwoordig grotendeels via slimme systemen. Maar kunstmatige intelligentie speelt ook een rol in het vervoer, waar in de toekomst mogelijk zelfrijdende vrachtwagens onze pakjes zullen vervoeren. In de rechtspraak worden al jarenlang initiatieven genomen om digitaler te gaan werken maar juristen blijken toch huiverig voor deze nieuwigheid. Een leuk voorbeeld is het Belgische advocatenkantoor dat zijn eigen Google heeft gecreëerd om alle relevante juridische informatie voor rechtszaken en dossiers te verzamelen en te ontsluiten.
Het jammer dat de auteurs zich hebben beperkt tot korte hoofdstukjes die alleen op hoofdlijnen, en aan de hand van kleine voorbeelden, schetsen hoe technologie een sector verandert. De inhoud is namelijk zeer leesbaar opgeschreven en het smaakt allemaal naar meer. En ook de kleine voorbeelden spreken zeker tot de verbeelding. Het boek is daarmee te compact voor het relevante onderwerp.
Veranderkracht
Het boek eindigt met een hoofdstuk hoe digitale transformatie in de praktijk kan werken en kan bijdragen om een bedrijf te innoveren en te hervormen. Het hoofdstuk biedt vooral veranderkundige inzichten uit andere managementboeken. Prettig aan het boek is dat de bronnen zorgvuldig zijn opgenomen en lezers dus andere boeken kunnen raadplegen voor onderwerpen die hen interesseren.
De vormgeving van Roel Cobussen zorgt er voor dat je als lezer het boek goed en snel tot je kan nemen. Een pluspunt! Ik hoop dat de auteurs een vervolgboek gaan schrijven dat dieper ingaat op de gevolgen en kansen van technologisering voor bedrijven. Het onderwerp verdient dat zeker. Ik zie dit boek In digitale versnelling als een handzaam introductieboekje voor elke ‘digibeet-manager’.
Over Petra Hoogerwerf
Petra Hoogerwerf is topspreker, trainer en auteur van het boek Échte winst. Ze heeft brede werkervaring als directeur, consultant en toezichthouder. Met haar Sparkle Academy bevordert ze ondernemen met impact, teambuilding en effectief leiderschap door middel van openbare en incompany trainingen.