Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Geen commentaar - 'Heel veel nuttige informatie'

Klanten verwachten steeds meer transparantie van organisaties en dat maakt professionele communicatie met pers en via social media van cruciaal belang.

Hanneke Tinor-Centi | 27 juli 2018 | 1-2 minuten leestijd

De functionaris die voorheen ‘slechts’ woordvoerder was, leidt inmiddels de gehele interne en externe communicatieprocessen in goede banen. Feitelijk is de functie van woordvoerder daardoor gewijzigd in reputatiemanager.

Sara Vercauteren biedt de lezers van haar boek ‘Geen commentaar’ op transparante wijze een veelheid aan interessante tips and tricks. Zij biedt haar lezers bovendien een blik achter de schermen en beschrijft wat er werkelijk speelt bij het werk van woordvoerders en persmedewerkers. De auteur lardeert praktische tips met sappige anekdotes uit haar eigen carrière en die van andere woordvoerders.

‘Geen commentaar’ is uitermate interessant voor (aankomend) woordvoerders en andere functionarissen die wel wat hulp kunnen gebruiken bij het op- en uitbouwen van een professionele perscommunicatie. Het boek is echter ook bijzonder boeiend voor journalisten die een goede samenwerking met woordvoerders en organisaties beogen.

‘Geen commentaar’ bevat maar liefst 101 tips die zijn verdeeld over zes hoofdstukken. De eerste twee hoofdstukken bevatten een keur aan achtergrondinformatie. Het eerste hoofdstuk is voor de wat meer ervaren woordvoerder wellicht (deels) gesneden koek, maar biedt diegenen die een dergelijke positie ambiëren, heel veel nuttige informatie. Het tweede hoofdstuk gaat in op de verhoudingen en relaties tussen woordvoerders, journalisten en de media. Zo heeft Vercauteren een plezierige en logische opbouw aan haar boek meegegeven. Het volgende hoofdstuk is namelijk gewijd aan de broodnodige consistentie tussen in- en externe communicatie terwijl het vierde deel met name veel tips bevat om moeiteloos over te schakelen naar de rol van woordvoerder binnen reputatiemanagement en tijdens een crisis. De delen erna bieden adviezen en toelichtingen over de realiteit van de rol van woordvoerder.

Vercauteren presenteert dit alles in een uiterst aantrekkelijke en vlot lezende schrijfstijl en de vele anekdotes zorgen voor een heldere beeldvorming.

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden