Steeds vaker zien we zogeheten ‘mens-technologiecombinaties’ ontstaan. Dit zijn combinaties waarbij de mens in zijn werkzaamheden en activiteiten wordt ondersteund door technologie. Denk aan de boer die drones gebruikt, de arts die hologrammen inzet en de huiseigenaar met een smartlock. De toepassing van technologie is steeds zichtbaarder en de potentie steeds groter. Een logisch gevolg hiervan is dat de noodzaak voor organisaties om nieuwe technologieën te omarmen en ten volle te benutten groot is.
Vijf sleutelfactoren
We reiken vijf sleutelfactoren aan die de basis vormen van een geslaagde digitale transformatie. Digitale transformatie gaat uiteindelijk over het benutten van digitalisering om het huidige bedrijfsmodel te hervormen en te innoveren: grootschalige verandering en te complex om in een allesomvattend model of stappenplannen te rationaliseren.
Samenwerken, leren en aanpassen op basis van een verandervisie en veranderstrategie zijn wat ons betreft de sleutelfactoren die je moet combineren.
Deze combinaties, uitgevoerd door het zetten van kleine stappen moeten uiteindelijk leiden tot nieuw gedrag en digitale capaciteiten.
Verandervisie en -strategie
In het boek pleiten we ervoor eerst goed na te denken over een samenhangende verandervisie en -strategie. Als je onderdeel uitmaakt van een organisatie die een grote verandering wil doorvoeren, heb je een verandervisie nodig. Dat is een plaatje van hoe de organisatie eruit gaat zien nadat de veranderingen zijn doorgevoerd, en dat aantoont welke mogelijkheden vrijkomen zodra de verandering eenmaal achter de rug is.
Hiermee voorkom je een bekende valkuil: te snel en te veel investeren in technologie en in op zichzelf staande verbeterinitiatieven, terwijl de richting nog niet scherp genoeg is. De veranderstrategie gaat over ‘hoe’ de verandering in de praktijk plaatsvindt, vertaald naar gedeelde doelstellingen en geeft invulling aan welke veranderaanpakken, wanneer ingezet gaan worden om de gedeelde doelstellingen te realiseren. De communicatiewaarde van zowel de verandervisie als de veranderstrategie is enorm.
Samenwerken
Samenwerken is volgens ons een van de belangrijkste succesfactoren. Beperk de ontwikkeling van nieuwe digitale producten en diensten niet tot één team of afdeling, maar ontwikkel en maak gebruik van organisatiebrede perspectieven. Betrek ook externe partners, leveranciers en klanten, omdat digitale producten en diensten schaalbaar zijn en ook zij vroeg of laat te maken krijgen met het proces en/of de uitkomsten.
Leren
Relearn en unlearn is ook nodig. Oftewel, het opnieuw leren van gerichte vaardigheden die technologie en machines niet over kunnen nemen en het afleren van handmatige, repeterende werkzaamheden die technologie en machines beter kunnen dan mensen. Alles wat gedigitaliseerd kan worden, wordt vroeg of laat gedigitaliseerd en zal een exponentiële groei doormaken.
Aanpassingsvermogen
Om dit te kunnen realiseren wordt verwacht van organisaties dat ze de transitie naar technologie durven te maken en voldoende aanpassingsvermogen hebben om de nieuwe manier van werken eigen te maken. Bij aanpassingsvermogen draait het om een flexibele instelling en acteren op basis van wat je in de praktijk leert, responsiviteit. Afraders zijn het bevriezen van budgetten, waardoor je tussentijds niet flexibel kunt inspelen op verandering en het vasthouden aan programma’s en projecten die niet succesvol zijn. In essentie gaat het erom omstandigheden te creëren die het eenvoudig maken om wendbaar te kunnen zijn, indien data uitwijzen dat dat nodig is.
Al met al is In digitale versnelling een praktisch boek vol met case studies, een toekomstbeeld en verschillende concrete handvatten om als leider en professional zelf aan de slag te gaan met verandering en digitale transformatie.