Dat gebeurt ook in de communicatie tussen mensen. In de overdracht van informatie van de een naar de ander wordt een stukje informatie weggelaten of anders weergegeven. De ontvanger krijgt daardoor een ander beeld dan de zender bedoelt. Volgens Niels Houtepen is communicatie in die zin ook een illusie: een interpretatie van de werkelijkheid.
De auteur is illusionist en licht in zijn boek een tipje van de sluier op van de technieken die hij in zijn werk gebruikt. Als we die stevig inzetten in de juiste context, kunnen we in onze communicatie met anderen meer verbinding en impact maken. Soms hebben we een illusie nodig om anders naar de werkelijkheid te kijken.
Houtepen loodst ons in zes hoofdstukken door de wereld van de illusionist en toont de werking van de technieken die daarbij gebruikt worden. Daarnaast zet hij inzichten uit de psychologie in. De voorbeelden uit zijn boek helpen ons bewuster te worden van onze omgeving en hoe we ons beter kunnen inleven in anderen. Met zijn technieken kunnen we anderen verbazen en beïnvloeden.
Communicatie is een illusie leest bijzonder vlot weg en laat ons vanuit een nieuwe en verfrissende invalshoek kijken naar communicatie. De aangereikte technieken worden ondersteunt met video’s die met QR-codes online bekeken kunnen worden. George Bernard Shaw zei het al: ‘The biggest problem in communication is the illusion that it has been accomplished.’ Houtepen helpt dit voortaan in ons achterhoofd te houden. Een mooie aanvulling voor de communicatiebibliotheek.
Over Nico Jong
Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.