Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Internet en social media Handboek Internetresearch en datajournalistiek
Handboek Internetresearch en datajournalistiek
Andrew Dasselaar

Andrew Dasselaar is schrijver, dichter en acteur. Hij woont en werkt in Vancouver, Canada, waar hij in 2019 een Master of Fine Arts in Creative Writing behaalde.

Meer over de auteurs
Andrew Dasselaar, Jerry Vermanen

Handboek Internetresearch en datajournalistiek

Paperback Nederlands 2022 7e druk 9789463562638
5 stemmen
Voormalig top 100Totaal 64 dagen
Verkooppositie 5132Hoogste positie: 36
6e druk | 2018 € 15,95 7e druk | 2022 € 49,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
49,99
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Hoe kom ik erachter waar een foto op internet is gemaakt? Waar bevindt zich de drugshandel op het dark web, het onzichtbare deel van internet? En is er een makkelijke manier om mijn journalistieke onderzoek naar armoede te visualiseren? Op deze en vele andere vragen geven Andrew Dasselaar en Jerry Vermanen antwoord in de zevende, herziene editie van het Handboek Internetresearch en Datajournalistiek.

In 18 praktische hoofdstukken leren journalisten, studenten, wetenschappers en andere nieuwsgierige mensen hoe ze onderzoeksvragen beter kunnen formuleren en sneller kunnen beantwoorden.

Tot de behandelde onderwerpen behoren:
- Een goede zoekvraag formuleren
- Je zoektocht documenteren
- Werken met Google en andere zoekmachines
- Anoniem zoeken en communiceren
- Verificatie van bronnen
- Zoeken naar bedrijven, producten, diensten, personen, nieuwsberichten, beeldmateriaal en video’s
- Geografisch zoeken
- Wetenschappelijk zoeken
- Datajournalistiek in de praktijk
- Zoeken in het diepe web en in het dark web
- Online samenwerken en resultaten presenteren

Waarschuwing: dit boek kan je kennis van de wereld op ernstige wijze vergroten.

Specificaties

ISBN13:9789463562638
Trefwoorden:internet, internetmarketing, sociale netwerken, Google, SEO (Search Engine Optimization), zoekmachinemarketing, datajournalistiek
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:424
Uitgever:Van Duuren Media
Druk:7
Verschijningsdatum:27-5-2022
Hoofdrubriek:Internet en social media
Serie:Handboek (Van Duuren Media)

Expertrecensies (4)

recensie
Handboek Internetresearch & Datajournalistiek - Aanbevolen voor marketeers
Jacques Koster | 23 oktober 2018
Gezeteld op het puntje van mijn ‘Bright Day’-stoel kijk ik in november 2017 gefascineerd naar wat Christiaan Triebert – vooraanstaand lid van het internationale onderzoekscollectief Bellingcat – te vertellen heeft over zijn werk als onderzoeker in het journalistieke veld.
Lees verder
recensie
Handboek Internetresearch, vijfde editie
José Otte | 9 februari 2016
Het aantal malen dat ik mijn studenten heb laten zoeken naar informatie die verder gaat dan Wikipedia is ontelbaar inmiddels. Toch blijven veel beginnende onderzoekers, wat de studenten die ik begeleid zijn, tegen het feit aanlopen dat het zoeken met b.v. Google, lastig en tijdrovend is.
Lees verder
recensie
Handboek Internetresearch, 3e druk
H.E. Weenink | 27 juli 2006
Goede kans dat de startpagina van de internetbrowser op uw computer standaard staat ingesteld op www.google.nl. En waarschijnlijk maakt u, evenals ikzelf, dagelijks vele malen gebruik van de zoekfuncties van Google. Een nieuwe vraag, probleem, moeilijk woord, even een adres of telefoonnummer nodig. Het is om het even, we vinden het op Google. Dat Arjan Dasselaar in zijn 'Handboek Internetresearch' bij vrijwel elk onderwerp veel aandacht geeft aan de functies van Google is dan ook zeer begrijpelijk. Het is simpelweg de grootste zoekmachine op Internet. Hij beschrijft niet alleen de meest voor de hand liggende mogelijkheden van de Google, van andere zoekmachines, en van directories (lijsten op Internet gesorteerd per onderwerp). Hij gaat ook uitvoerig in op alternatieve zoekmogelijkheden en diept de verschillende mogelijkheden uit, voorzien van voorbeelden, adviezen en tips: het gebruik van Usenet, of RSS, zoeken in het 'diepe' web, de verborgen informatie in emailberichten, IP-nummers, enzovoort.
Lees verder
recensie
Handleiding zoeken
Pierre Pieterse | 27 juli 2006
Het internet blijkt steeds meer een parallelle dimensie die net als de eerste dimensie regelmatig een geheel herziene routekaart nodig heeft. Waar je tien jaar geleden nog rustig direct aan het strand met een glas wijn mijmerde bij een ondergaande zon, daar blijkt bij hernieuwd bezoek het oprukkende toerisme zijn desastreuze werk te hebben gedaan. Zo erg is het gelukkig niet in de parallelle dimensie, zo blijkt uit de derde, geheel geactualiseerde editie van het Handboek Internetresearch van Arjan Dasselaar. Eigenlijk is er niet veel veranderd, er is alleen veel meer. Veel meer rotzooi vooral, dus wat dat betreft lijkt internet in de pas te lopen met de ontwikkelingen in de eerste dimensie. Al het goede is er nog, je moet alleen wat beter zoeken.
Lees verder

Lezersrecensies

3.0 van de 5
5 stemmen
2
0
1
0
2
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Over Andrew Dasselaar

Andrew Dasselaar is schrijver, dichter en acteur. Hij woont en werkt in Vancouver, Canada, waar hij in 2019 een Master of Fine Arts in Creative Writing behaalde. Ook werkt hij vanuit deze stad voor Nederlandse media zoals Elsevier en het Financieele Dagblad. Voorheen publiceerde hij eveneens in de Volkskrant, NRC Handelsblad, NU.nl en tal van andere media. Als docent verzorgde hij journalistiekcolleges voor de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Leiden, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Fontys Hogeschool Journalistiek. Hij schreef tien boeken, waarvan negen in het Nederlands. Zijn Engelstalige boek "Let Go" beschrijft hoe hij in 2013 ruim 70 kilo afviel zonder operatie. Andrew's website is thetraveler.nl.

Andere boeken door Andrew Dasselaar

Bekijk alle boeken

Over Jerry Vermanen

Jerry Vermanen werkt sinds 2012 als datajournalist. Eerst bij NU.nl, momenteel bij de journalistieke programma’s van KRO-NCRV. Hij onderzocht onder meer hoe vaak agenten op sociale media de privacy van verdachten en slachtoffers schenden en hoe (on)veilig het Nederlandse verkeer is. Enkele van zijn visualisaties zijn door The Guardian en The Atlantic overgenomen.

Andere boeken door Jerry Vermanen

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

1 Een onderzoek structureren
Wat is je hoofdvraag?
Je hebt een hoofdvraag… en nu?
Je researchdocument
Hoe vind je jouw onderzoek weer terug?
Help, je bent toch iets kwijtgeraakt. Wat nu?

2 De basis van een zoekstrategie
Het belang van een goede browser
Sneller je computer en browser bedienen met sneltoetsen
Wat zoek je eigenlijk: van je hoofdvraag naar goede zoekvragen
Doorgrond de werking van zoekmachines voor een goede zoekvraag
Waar ga je zoeken? Internet is meer dan het world wide web

3 Zoeken via Google en andere zoekmachines
Universele zoekmachinecommando’s: booleaanse operatoren
Slim gebruik van Google
Andere Google-diensten
Welke andere zoekmachines zijn er en waarom zou je die gebruiken?

4 Anoniem zoeken en communiceren
Waarom wil ik mijn identiteit verborgen houden tijdens online research?
Wat weten ‘ze’ al?
Waarom een incognitobrowser niet voldoende is
Binnen tien minuten veiliger

5 Verificatie van bronnen
Vertrouw niemand
De Paaseierenregel™
Fake news en andere hoaxes

6 Personen zoeken en sociale media
Naar personen zoeken
Desinformatie op sociale media
Nieuws en andere kennis verzamelen via sociale media

7 Zoeken naar beeld
Foto’s zoeken
Video’s zoeken
Klopt die foto of video?

8 Geautomatiseerd zoeken en experts inschakelen
Automatisch bijblijven
Experts (en klungels) die gratis voor je werken
Wijzigingen in websites automatisch detecteren

9 Geografisch zoeken
Wat is geolocating?
Waar is een foto gemaakt?
Exotische tools
Hoe word ik een geografische Sherlock?
Verificatie met meerdere foto’s

10 Het diepe web en open data
Het diepe web
Open data: wat is het en wat kan ik ermee?
Zoeken naar archieven

11 Zoeken naar bedrijven, economie en financiën
Case: het doopceel van een bedrijf lichten
Economische gegevens en statistieken
Zakelijk nieuws
Handelen op de beurs

12 Wetenschappelijk zoeken
Vijf vuistregels voor wetenschapsjournalistiek
Wetenschappelijke zoekmachines
Onmisbare sites voor wetenschapsjournalisten
Gratis onderwijs
Wetenschappers en deskundigen vinden

13 Producten en diensten zoeken
Tips voor webwinkelen
Op reis

14 Scrapen
Wat is scrapen en wanneer kun je het gebruiken?
Wanneer mag/moet je scrapen?
PDF-bestanden omzetten
Web scraping

15 Gegevens verwerken
Wat is een spreadsheet?
Wat kun je met spreadsheets?
Het verschil tussen .xls en .csv
Welke gegevens heb je eigenlijk?
Je gegevens importeren
De basisfuncties
Draaitabellen
Hoe structureer je je eigen gegevens?

16 Online samenwerken in een team
Waarom zou je überhaupt met iemand samenwerken?
Hoe vind je leden voor een samenwerkingsproject?
Wat heb je nodig bij samenwerking?
Tools voor samenwerking

17 Je onderzoeksresultaten presenteren
Een eenvoudige website bouwen
Visuele info presenteren
Welke tools kun je gebruiken?
Je onderzoek promoten

18 Zoekexpert blijven
Cursusmateriaal om verder te leren
Conferenties, workshops en cursussen volgen
Volg andere experts
Presenteer jezelf als expert

Index

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Handboek Journalistiek
    Nico Kussendrager
    Handboek Journalistiek
    € 51,95
  • Handboek journalistieke ethiek
    Huub Evers
    Handboek journalistieke ethiek
    € 43,50
  • The Elements of Journalism, Revised and Updated 4th Edition
    Bill kovach
    The Elements of Journalism, Revised and Updated 4th Edition
    € 26,63
  • De aanpak van malafide pandeigenaren & de handhaving van de Woningwet
    M. Vols
    De aanpak van malafide pandeigenaren & de handhaving van de Woningwet
    € 61,95
  • Verhalen vertellen en vragen stellen
    Tamar Kopmels
    Verhalen vertellen en vragen stellen
    € 50,95
  • Van wie wordt ons geld?
    Mahir Alkaya
    Van wie wordt ons geld?
    € 25,00

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Handboek Internetresearch en datajournalistiek

        Handboek Internetresearch en datajournalistiek
        Andrew Dasselaar , Jerry Vermanen
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Handboek Internetresearch en datajournalistiek

        Verwijder uw beoordeling