Lees verder
Rob van den Wijngaard is eigenaar van ImproveNow BV en ontwikkelde het klaverbladmodel voor multidisciplinaire (datagedreven) veranderingsprocessen en succesvolle implementatie. Als internationaal spreker verzorgt hij masterclasses in organisatietransformatie en datagedreven werken.
Meer over Rob van den WijngaardData als kompas
Jouw gids naar datagedreven succes en werkgeluk
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789083315454Samenvatting
Zit jouw organisatie op een onbenutte goudmijn? Veel bedrijven en organisaties genereren enorme hoeveelheden waardevolle data maar weten die nauwelijks te ontginnen. Terwijl datagedreven werken niet alleen leidt tot meer efficiëntie, effectiviteit en succes, het draagt ook bij aan het werkgeluk van medewerkers en een positieve impact in de wereld.
Maar hoe maak je als organisatie de omslag? Rob van den Wijngaard wijst de weg. Hij ontwikkelde een inzichtelijk model en een praktische roadmap en begeleidt je met dit boek als reisleider door de complexiteit van een transformatie die verder gaat dan technologie alleen. Het vergt een omslag in je organisatiecultuur waarbij de capaciteiten van je team optimaal worden ingezet.
Rob van den Wijngaard begeleide al veel grote en kleine organisaties naar een datagedreven manier van werken. Met de inzichten en lessen uit de praktijk biedt hij je niet alleen de knowhow, maar ook het vertrouwen om deze datagedreven omslag te maken. Ben jij klaar voor innovatie en transformatie? Ga op reis met deze gids als jouw kompas.
Met dit pragmatische boek helpt Rob de lezers de complexiteit van data te navigeren en legt daarmee de basis voor een ethische, verantwoorde datastrategie. Een must-read voor leiders, data-professionals en iedereen die streeft naar innovatie en groei in de digitale netwerksamenleving. - Marco Derksen, digitaal strateeg en kerndocent leiderschap bij digitale transformatie
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Rob van den Wijngaard
Inhoudsopgave
1 Inleiding 7
1.1 Analyse in plaats van intuïtie 8
1.2 Wat kun je verwachten 9
2 Wat is datagedreven werken 10
2.1 Digitale transformatie en datagedreven werken 10
2.2 Grote druk op organisaties 11
2.3 Belang en voordelen van datagedreven werken 12
2.4 Maar er zijn ook zorgen 19
2.5 De uitdagingen van de overgang naar datagedreven werken 22
2.6 Continu leren, evalueren en aanpassen 27
3 Het klaverbladmodel 29
3.1 Mensen, processen, technologie en cultuur 29
3.2 Mensen en datagedreven werken 36
3.3 Processen en datagedreven werken 41
3.4 Technologie en datagedreven werken 44
3.5 Organisatiecultuur en datagedreven werken 57
4 De rol van leiderschap in datagedreven werken 63
4.1 Datagedreven leiders 64
4.2 Het creëren van een veilige organisatiecultuur 69
5 Leren van datagedreven organisaties 71
5.1 Succesvolle implementaties van datagedreven werken 72
5.2 Lessen uit mislukkingen en uitdagingen 73
5.3 Datagedreven werken in verschillende sectoren 75
6 De implementatie van datagedreven werken 78
Puzzelstuk 1: Visie en strategie ontwikkelen 78
Puzzelstuk 2: Voorbereiding: doelstellingen definiëren 79
Puzzelstuk 3: Een team vormen 80
Puzzelstuk 4: Technologische set-up 81
Puzzelstuk 5: Een plan van aanpak opstellen 82
Puzzelstuk 6: Het plan van aanpak uitvoeren 82
Puzzelstuk 7: Aanpassingen en voortdurende verbetering 83
Checklist voor de overgang naar een datagedreven organisatie 84
7 De praktijk van het datagedreven werken 87
7.1 De juiste teamsamenstelling 87
7.2 Het opbouwen van een datateam 91
7.3 Functieprofielen 94
7.4 Storytelling en visualisatie 100
7.5 De vraag achter de vraag: continu verbeteren 105
7.6 Risico’s mitigeren en ervan leren 106
7.7 Cocreatie 108
7.8 Datagedreven werken in complexe situaties 109
7.9 Het vieren van datagedreven successen 113
7.10 Vooruitzichten voor datagedreven werken 113
Slotwoord 115
Bijlagen 117
Woordenlijst van belangrijke termen 122
Biografie 124
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan